نگاهی به آمار مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان اسپانیا

نظرسنجی موسوم به ESTUDES که در بین دانش‌آموزان ۱۴ تا ۱۸ ساله در سراسر اسپانیا انجام می‌شود، نشان می‌دهد که بیشترین مواد مصرف شده توسط دانش‌آموزان (در دوازده ماه گذشته)، اول از همه، الکل (۷۰.۵٪) و در رتبه دوم سیگار (۳۰.۷ درصد) بوده است

نظرسنجی موسوم به  ESTUDES[۱] که در بین دانش‌آموزان ۱۴ تا ۱۸ ساله در سراسر اسپانیا انجام می‌شود، نشان می‌دهد که بیشترین مواد مصرف شده توسط  دانش‌آموزان (در دوازده ماه گذشته)، اول از همه، الکل (۷۰.۵٪) و در رتبه دوم سیگار (۳۰.۷ درصد) بوده است. بعد از الکل و سیگار، ماریجوانا (۲۲.۲ درصد) و آرامبخش های بدون نسخه هستند که میزان مصرف آنها به ۷.۲ درصد می رسد.

بقیه مواد مخدر شیوع کمتری دارند. ۲.۱ درصد از افراد مورد بررسی، اذعان دارند که در ۱۲ ماه گذشته کوکائین مصرف کرده اند. در همین بازه زمانی، قرص های اکستاسی ۱.۸ درصد مصرف شده است. مواد روانگردان جدید ۱.۴٪ مصرف شده است. متآمفتامین ها، ۱.۱%؛ مواد توهم زا، ۱.۰%؛ و آمفتامین، ۰.۸٪. بقیه مواد روانگردان مورد مطالعه (بیش از ۲۰مورد) زیر ۱٪ هستند.

استفاده از مواد مخدر غیرقانونی در بین پسران بیشتر از دختران شایع است. اما در مورد دراگ های قانونی (الکل، تنباکو یا آرام بخش- خواب آور) برعکس این اتفاق می افتد، دختران آنها را بیشتر مصرف می کنند.

این نظرسنجی نشان می دهد که مصرف مشکل‌ساز حشیش در میان افرادی که در نظرسنجی گذشته (سال ۲۰۱۹) از این ماده استفاده کرده‌اند، افزایش یافته است. ۱۷.۸ درصد از دانش‌آموزان ۱۴ تا ۱۸ ساله که در سال گذشته حشیش مصرف کرده‌اند، ممکن است مصرف مشکل‌ساز داشته باشند که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ تا امروز است. سال ۲۰۱۶ این آمار ۱۳.۳ درصد بوده است. این آمار مهم است زیرا مصرف بالای حشیش و ماریجوانا می تواند به اعتیاد منجر شود.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که مصرف مشکل‌ساز حشیش، صرف‌نظر از سن، بیشتر در بین پسران دیده می‌شود و با سایر رفتارهای پرخطر مرتبط است: ۶۸.۸ درصد از پسران در سال گذشته ۴ ماده مخدر یا بیشتر مصرف کرده اند و حدود ۷۵ درصد از آنان هم بیشتر الکل مصرف کرده اند.

از نظر در دسترس بودن مواد مخدر، ۹ نفر از هر ۱۰ دانش آموز بین ۱۴ تا ۱۷ سال هیچ مشکلی در تهیه الکل و تنباکو در صورت تمایل نداشته اند، این در حالی است که فروش الکل به افراد زیر ۱۸ سال در اسپانیا ممنوع است. ماده مخدر غیرقانونی که در دسترس ترین است حشیش است: ۶۱.۱٪ فکر می کنند که به دست آوردن آن آسان یا بسیار آسان است.

مصرف الکل در میان افراد نوجوان شیوع بالایی دارد. ۷۳.۹ درصد دانش آموزان بین ۱۴ تا ۱۸ سال اذعان داشته اند که هر از گاهی مصرف می کنند. ۷۰.۵ درصد گفته اند در سال گذشته الکل مصرف کرده اند، ۵۳.۶ درصد نیز گفته اند در ماه گذشته مصرف کرده اند. سن متوسط آغاز به نوشیدن مشروبات الکلی به ۱۴ سال رسیده است.

در خصوص مصرف بالای الکل، ۲۷.۹ درصد از دانش آموزان اظهار کرده اند که در ۳۰ روز گذشته به شکل روزانه و بالا الکل مصرف کرده اند. ۲۳.۲ درصد از دانش آموزان نیز گفته اند که در ماه گذشته میزان بالایی مصرف الکل داشته و مست شده اند. این آمار در مورد دختران بیشتر است و به ۲۴.۳ درصد می رسد. همچنین ۴۱.۱ درصد از دانش آموزان گفته اند که در ماه گذشته تجربه Botellon داشته اند. بوتیون به اجتماع جوان ها و نوجوان ها در مکانی عمومی اما پنهان از دید ماموران پلیس و مصرف الکل و پخش موسیقی و رقص گفته می شود.

دخانیات بعد از الکل دومین ماده پرمصرف است. ۳۰.۷ درصد دانش آموزان در سال گذشته سیگار مصرف کرده اند. میزان افرادی که هر روز سیگار می کشند ۰.۹ درصد است. در سال ۱۹۹۶، ۲۳.۷ درصد از دانش آموزان بین ۱۴ تا ۱۸ سال روزانه سیگار می کشیدند. به طور متوسط، اولین مصرف دخانیات در ۱۴.۱ سال رخ می دهد. کسب عادت سیگار کشیدن روزانه به طور متوسط ​​از ۱۴.۷ سال شروع می شود، فقط نیم سال پس از اولین بار امتحان کردن.

حشیش یا ماریجوانا همچنان پرمصرف ترین ماده مخدر غیرقانونی در بین دانش آموزان است. ۲۸.۶ درصد  در مقطعی از زندگی خود، ۲۲.۲ درصد در سال گذشته و ۱۴.۹ درصد در ماه گذشته آن را امتحان کرده اند. مصرف روزانه همچنان بالاست و به ۱.۶% (۲.۱% در پسران و ۱.۱% در دختران) می رسد.

مصرف کوکائین در تمام بازه های زمانی کاهش نشان می دهد. ۲.۱ درصد از دانش آموزان بین ۱۴ تا ۱۸ سال گزارش داده اند که در سال گذشته کوکائین مصرف کرده اند. میانگین سن اولین مصرف ۱۵.۳ سال است و پسران در تمام سنین مورد مطالعه حجم بیشتری نسبت به دختران مصرف می کنند.

در حاشیه این مطالعه به استفاده از اینترنت به عنوان یکی از اعتیادهای جدید نیز پرداخته شده است. در هر دو جنسیت، میزان استفاده بالا از اینترنت افزایش نشان میدهد. ( ۲۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹). میزان این افزایش در میان دختران بیشتر بوده است.

مطالعه مذکور در پایان، به میزان اعتیاد به بازی های رایانه ای نیز در بازه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال پرداخته است. استفاده از این بازی ها در سال ۲۰۲۱ در میان دانش آموزان به  ۸۵ درصد رسیده است. ۷.۱ درصد از دانش آموزان نیز اذعان داشته اند که ممکن است دچار اعتیاد به بازی ها شده باشند.

لازم به ذکر است مطالعه ذکر شده با عنوان ESTUDES از سوی دولت اسپانیا هر دو سال یک بار برای بررسی وضعیت آموزشی و نیز تغییرات مربوط به هنجارهای اجتماعی در میان دانش آموزان ۱۴ تا ۱۸ سال این کشور انجام می شود. نتایجی که در گزارش آمده است مربوط به آخرین نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ است. در این مطالعه ۵۳۱ مرکز آموزشی و ۱۳۲۴ کلاس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. به این ترتیب این آمار از میان مجموع ۲۲ هزار و ۳۲۱ دانش آموز در سراسر اسپانیا گردآوری شده است.    


کد خبر 12329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =